Matilda

Als het boek niet bekend is een klein stukje voorinformatie geven. In dit hoofdstuk komt Bulstronk haar wekelijkse klassenbezoek brengen en vertelt juf Engel wat de kinderen dan wel en vooral niet moeten doen. Het meisje Lavendel wil heel graag net zo belangrijk worden als Hortensia en Matilda en gaat dus een plannetje bedenken.

 

Fragment van het hoofdstuk 'Lavendel' voorlezen.

In gesprek gaan: De schrijver maakt me nieuwsgierig naar het plan dat Lavendel gaat bedenken. Het moet namelijk (zie de tekst) een briljant plan zijn. De zinnen/woorden nog eens aanhalen. Ze wil iets ‘echt heldhaftigs doen’ en nu ‘is het haar beurt om een heldin te zijn’. Wat zou dat dan zijn? Het moet echt iets speciaals zijn anders word je geen held genoemd.

Met de kinderen nadenken over wat het plan kan zijn.

Leesopdracht: maakt jouw schrijver je ook nieuwsgierig? Waarnaar? En hoe doet hij/zij dat?

juf Carina (groep 4-5-6)