Minilesjes: tijd om te leren over lezen

Een miniles is een krachtig middel om de leerlingen enthousiast te maken voor boeken en iets te leren over lezen. Deze korte, specifieke lessen zijn bedoeld om de aandacht op een leesaspect te richten zonder leestijd te verliezen. De les duurt 5 tot 10 minuten.
Om de les voor te bereiden kies je een onderwerp. Het kan zijn dat je gezien hebt dat je leerlingen wat nodig hebben (bv. het kiezen van een boek, het werken in het logboek). Uit leesgesprekjes kun je ook informatie halen: als je opmerkt dat een kind iets lastig vindt of niet weet dan kun je overwegen of dit een onderwerp voor de hele groep is. Je kunt ook kiezen voor leesbeleving of boekpromotie.

Je geeft de miniles vanuit de ik-vorm, je vertelt en doet voor vanuit jezelf. Jij bent het model voor de leerlingen. Voordoen, nadoen en zelf doen is waar het om gaat. Je leert kinderen iets wat ze toevoegen aan hun kennis over lezen en boeken zodat ze zich als lezer ontwikkelen.
Het onderwerp van de miniles kan in de loop van tijd herhaald worden. Je hoeft het niet uitputtend te behandelen. Als je een idee hebt voor een miniles, kies dan waar je het deze keer over wilt hebben. De andere ideeën die ook in je opkwamen kun je een volgende keer gebruiken. De kracht van een miniles zit in de eenvoud.

Voordat de kinderen zelf gaan lezen richt je hun aandacht op het onderwerp van je miniles. Je legt zo het verband naar hun eigen leeswereld. De laatste 5 minuten van de leestijd kun je de kinderen hun ervaring met het onderwerp aan de hand van voorbeelden uit hun eigen boek of hun eigen beleving laten vertellen. Door het delen van ervaringen leren kinderen van elkaar. Als leerkracht krijg je veel informatie over wat de leerlingen weten, hoe ze dit toepassen en ervaren. Zo verzamel je weer ideeën voor nieuwe minilessen.
Als het onderwerp van je miniles om voorlezen vraagt, kies dan een mooi, afgerond fragment.

Een minilesje kan ook bestaan uit het voorlezen van een pakkend fragment. Een mooie manier van boekpromotie!