Plezier met gedichten

Toen ik net zo oud was als jullie, leerde ik vooral van mijn opa versjes en rijmpjes. Ik vond versjes leuk, want ze klonken zo grappig en soms kon je er ook op bewegen of dansen. Je werd er vrolijk van. Het volgende versje kennen jullie ook vast nog wel. Je kunt er een spelletje op het schoolplein bij doen.
Dat geeft plezier met elkaar.

Witte zwanen, zwarte zwanen
Wie gaat er mee naar Engeland varen
Engeland is gesloten
De sleutel is gebroken
Is er dan geen timmerman
Die de sleutel maken kan
Laat door gaan……

Eigenlijk staan er gekke dingen in: Varen op zwanen naar Engeland?  Wel apart maar of dat kan? Engeland is gesloten. Staat er dan een hek omheen met een slot? En die timmerman, kan hij sleutels maken? Over gekke dingen kun je je verbazen, of misschien zijn het wel raadsels die je kunt oplossen. Dat maakt een gedicht wel spannend en bijzonder. Zo kunnen ook echte gedichten zijn. Ze zijn/worden gemaakt om er plezier mee te beleven. Ik zal jullie twee gedichten voorlezen waar ik in ieder geval veel plezier aan heb beleefd: "De Blauwbilgorgel"en "De Halvemaanvis" van C. Buddingh.

Zorg ervoor, dat je een aantal dichtbundels, versjesboeken in de klas hebt, die de kinderen kunnen gaan lezen.

Afsluiting: Wie is er een gedicht tegengekomen, waar hij plezier aan heeft beleeft en dat hij ook aan de klas wil laten horen?

Mogelijkheden:

Deze miniles is te gebruiken in de groepen 1 t/m 8, misschien moet je voor de groepen 1,2 en 3 andere gedichten gebruiken.

Natuurlijk kun je eindeloos variëren met gedichten en je kunt er in minilessen vaak op terugkomen bv. aan de hand van verschillende thema’s (gevoel, dieren, liefde, natuur etc.), een actualiteit of een gedicht dat een leerling is opgevallen

Juf Ans